科目情報
Lithuanian History
Lithuanian History
Lithuanian History
リトアニアの歴史
講義(英語)
Lithuanians, Poles, Belarusians, Ukrainians, Jews and many other nations coexisted in the Grand Duchy of Lithuania. Five hundred years of common statehood was halted by Russia. National movements that touched almost every nation in the region in the 19th century resulted in nation-stations that formed and thrived through the 20th century. How is the legacy of the Grand Duchy of Lithuanian being divided today? How and why is history teaching different in the schools of neighboring states? Looking from this perspective, what is the context of contemporary propaganda wars and geopolitics tensions? Where are boundaries between national narratives and critical history, between story and science? Subject 1. Balts and Lithuanians 2. Emergence of Lithuanian state 3. A Lithuanian becomes King of Poland: Jogaila 4. Absorption of Western culture 5. Jogaila dynasty: tie joining Lithuania and Poland 6. Period of crisis 7. Degradation and destruction of the state 8. National movement 9. Formation of Lithuanian Republic 10. Lithuanian between the Wars 11. Soviet occupation 12. Lithuania since 1990 Grading and evaluating student work in class and/or at the final exam Midterm #1-25%, Midterm #2-25%, final exam-50%
COURSE-DESCRIPTION_Lithuanian-History-IST0102.pdf
かつてリトアニア人、ポーランド人、ベラルーシ人、ウクライナ人、ユダヤ人が共存する大公国だったリトアニアの歴史。その大公国の歴史の遺産と今日のリトアニア。近隣の国の歴史教育の差異とその理由。また現代のプロパガンダ戦争や地政学的緊張の影響。 授業テーマ 1. バルト人とリトアニア人 2. リトアニア国家の誕生 3. リトアニア人がポーランド王になる ヨゲイラ 4. 西洋文化の吸収 5. ヨゲイラ朝:リトアニアとポーランドの結びつき 6. 危機の時代 7. 国家の劣化と破壊 8. 国民運動 9. リトアニア共和国の成立 10. 戦時下のリトアニア 11. ソビエト占領 12. 1990年以降のリトアニア 授業内の生徒の取り組みと期末テストの評価 中間テスト#1 -25%、中間テスト#2 -25%、期末テスト -50% 授業内容:リトアニアの歴史を民族の背景から現代へと時系列順に学ぶ授業だった。Samogitianという民族や現在複数の街で道路の名前に採用されている偉人の歴史、ソ連の占領時代について学んだ。生徒が参加する授業というよりも講師が淡々と説明する形式の授業だったが、課題として原初の民族がどのように国を形成したか等についてミニエッセイを作成した。 教科書のタイトル:本授業は特定の教科書を指定していないが、担当講師が著した"Development of Lithuanian State and Society"という資料を基に課題制作を行った。
Faculty of Humanities(人文学部)