科目情報
Contemporary popular culture in East Asia
Contemporary popular culture in East Asia
Contemporary popular culture in East Asia
東アジアの現代文化
講義(英語)
①授業の目的 東アジアの現代文化について学ぶこと、東アジアで人気の文化を説明できること、東アジアの中の文化の違いを挙げられること、特徴を批判的に考え捉えられること、問題についての話し合いに積極的に話し合うこと。 ②授業の内容・計画 東アジアの歴史や発展をもとに東アジアの現代文化について勉強する。はじめに文化の定義や論理についてふれ、日本・韓国・中国の音楽、映画、ファッション、文学、生活に焦点を当てる。 ③テキスト・参考書 Strinati, D. (2004). An Introduction to Theories of Popular Culture. 2nd ed.: Routledge Storey, J. (2009). Cultural Theory and Popular Culture: An Introduction. 5th ed.: Pearson Education Matthew A. and R. Sakamoto (eds.) (2006). Popular culture, globalization and Japan. New York: Routledge Milestone, K. & A. Meyer (2012). Gender and Popular Culture. Cambridge: Polity Press Sugimoto, Y. (ed.) (2010). The Cambridge Companion to Modern Japanese Culture. Cambridge: Cambridge University Press Skov, L. and B. Moeran (eds.) (1995). Women Media and Consumption in Japan. Honolulu: University of Hawaii Press John Lie (2012). “What is the K in K‐pop?: South Korean Popular Music, the Culture Industry, and National Identity,” Korea Observer 43 (3): 339‐363. Hilary V. Finchum-Sung, “Image Is Everything: Re- imaging Traditional Music in the Era of the Korean Wave,” Southeast Review of Asian Studies 31 (2009): 39–55. Brian Yecies and Ae-Gyung Shim, “Contemporary Korean Cinema: Challenges and the Transformation of ‘PLANET HALLYUWOOD’” ACTA KOREANA, 14(1), June 2011: 1–15. Doobo Shim, 2006, “Hybridity and the Rise of Korean Popular Culture in Asia,” Media, Culture & Society 28 (1): 25‐44. Jonghoe Yang( 2012). “The Korean Wave (Hallyu) in East Asia: A Comparison of Chinese, Japanese, and Taiwanese Audiences Who Watch Korean TV Dramas,” Development and Society 41(1): 103-147. Wonho Jang, et al. (2012). “Multi‐Dimensional Dynamics of Hallyu in the East‐Asian Region,” Korean Journal of Sociology 46 (3): 73‐92. Seok-Chan Eun (2013). “Brilliant Hallyu and Plastic Surgery,” Journal of Korean Medical Science 28: 1561-1562. C. J. W.-L. Wee (2016). East Asian pop culture and the trajectory of Asian consumption, Inter-Asia Cultural Studies, 17:2, 305-315 ④成績評価の方法 中間テスト30%、期末テスト40%、レポート3回30%
Humanities学部、特に東アジアの文化・言語専攻の一年生の必修科目