科目情報
英語聽講訓練
英語聽講訓練
ORAL COMMUNICATION SKILLS
英語口頭コミュニケーショントレーニング
語学(英語)
課程目標 Classroom activities, which including role-plays, pair work, group work, competitions, develop students’ communication skills to engage in daily conversation and express their ideas effectively in English. 課程概述 This first-year listening-speaking course aims to develop the student’s use of intermediate grammar, vocabulary, pronunciation, and discussion skills to communicate in English. 課程能力 具備英文聽、說、讀、寫、譯的溝通能力。 具備英美文學、文化素養與國際觀之專業人才。 具備語言學方面基礎知能。 具備應用英文(含語言教學)之基本專業技能。 授課內容 1. Speaking and listening in pairs and/or small group Preparing, in pairs or small groups, dialogues on assigned or free topics based on read or heard examples of authentic conversations. Acting out the prepared dialogues. 2. Spontaneous responding while in conversation Asking questions based upon heard statements made by their interlocutors. Giving logical and accurate answers. Short, spontaneous and simple conversations among classmates and/or with the teacher based on read or heard articles from the textbook. 3. Proper pronunciation and fluency Practising the correct pronunciation and fluency of speaking based on heard passages and conversations played from CD. The goal of the coure is to have the students gain the ability of holding an (un)prepared conversation in variety of real-life situations. Very important is also to help the students to overcome natural shyness, and cope with fear of speaking. 授課方式 Teaching Method 授課方式 In large classes it is probably easier to practice listening than speaking. You will have many opportunities to hear the teacher speak and listen to recorded speech about various topics. You will also be called on to comment, answer questions, fill in blanks, and otherwise contribute your input to the class. It is not expected that you will always know exactly what to say, but it is expected that you will give your best effort without excessive delay. We will try to give each of the 64 students a little personal time and attention as often as possible. Please be considerate of your classmates and use it efficiently. 教學方式:利用多媒體教材來使學生的聽力和表達方式能夠提升 或是在課堂上請學生回答問題來糾正文法 請多跟同學練習 評量方式 Mid-term exam 30% In-class participation 20% Group Presentation 20% Final exam 30% 上課用書 The assigned coursebook is: Surpass 4 (Caves Books) Additionally, wide variety of further materials will be provided by the teacher as well as by the students themselves. Such materials may be: - articles and their parts from books, magazines, the internet, etc.; - handouts provided by the teacher; - downloadable media; - oral performances prepared by students (at home or in the classroom, individually or in groups) and presented in class which are the bases for further in-class activities; - audio examples: recorded speeches, news, conversations, etc. - dictionaries.
授業目標 ロールプレイ、ペアワーク、グループワーク、コンペティションなどのクラス活動を通して、日常会話や自分の考えを英語で効果的に表現できるコミュニケーション能力を養います。 授業概要 中級文法、語彙、発音、ディスカッションスキルを身につけ、英語でのコミュニケーション能力を高めます。 授業で身に付く能力 英語でのリスニング、スピーキング、リーディング、ライティング、翻訳のコミュニケーションスキル。 英米文学、文化的リテラシー、国際的視野を持つプロフェッショナル。 言語学の基礎知識を有すること。 英語の応用(言語教育を含む)に関する基本的な専門技能を有すること。 授業内容 1. ペアまたは小グループでのスピーキングとリスニング 2人1組または少人数のグループで、読んだり聞いたりした実際の会話例に基づいて、指定されたトピックまたは自由なトピックに関するダイアログを準備する。準備したダイアログを演じる。 2. 会話中の自発的な応答 相手の発言を聞いて質問する。論理的で正確な回答をする。教科書で読んだり聞いたりした記事をもとに、クラスメート同士や先生と、短い、自発的で簡単な会話をする。 3. 正しい発音と流暢さ CDから流れる会話や聞いた文章をもとに、正しい発音と流暢な話し方を練習する。 この授業の目的は、生徒が実際の様々な場面で(準備されていない)会話をする能力を身につけることです。また、シャイな性格を克服し、話すことへの恐怖心を克服することも重要です。 授業の方法 大人数のクラスでは、スピーキングよりもリスニングの方が練習しやすいでしょう。先生が話すのを聞いたり、様々なトピックについて録音されたスピーチを聞いたりする機会がたくさんあります。また、コメントを求められたり、質問に答えたり、空欄を埋めたり、授業に貢献することもあります。常に何を話すべきか正確に理解していることは期待されていませんが、過度に遅れることなく最善の努力をすることが期待されています。できるだけ頻繁に、64人の生徒一人ひとりに個人的な時間を与え、注意を払うようにします。クラスメートに配慮し、効率よく時間を使ってください。 教授法:マルチメディア教材を使って、リスニングと表現力を向上させるか、クラスで生徒に質問に答えてもらい、文法を正す。 クラスメイトと一緒に練習してください。 成績の評価方法 中間試験 30% 出席率 20% グループプレゼンテーション 20% 期末試験 30% 授業で使う教科書 Surpass 4 (Caves Books) さらに、生徒自身だけでなく、教師からも様々な教材が提供される。そのような教材とは 書籍、雑誌、インターネットなどからの記事とその一部; - 教師が提供するプリント ダウンロード可能なメディア; - 生徒が(自宅または教室で、個人またはグループで)準備し、クラスで発表する口頭パフォーマンス; - 音声例:録音されたスピーチ、ニュース、会話など。 - 辞書。
英文系